*

Kapulat pois lastenrattaista! - Soili Haverinen Sivuston tehtävänä on herättää yhteiskunnallista keskustelua erityisesti lapsiperheiden taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen asemaan liittyvistä aiheista.

Kaikki blogit puheenaiheesta Uskonnon opetus

Uskonnonvapaus koululaisille - polvillaan rukoilu ei kuulu peruskouluun

Sanomalehti Keskisuomalainen uutisoi 24. helmikuuta Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä, jonka mukaan ortodoksiseen kirkkoon kuuluva oppilas ei saanut siirtyä elämänkatsomustiedon opetukseen. Syynä opetusryhmän vaihtamiselle oli se, että uskonnonopetus sai uskonnon harjoittamisen piirteitä, mikä on opetussuunnitelmassa kielletty. Oppilas oli mm. laitettu rukoilemaan polvillaan ja suutelemaan maata.

Päivän Trumpit

Presidentti Trumpilla oli ahkera mielipidepäivä:

Hän lupasi poistaa valtion ja kirkkojen rajalinjan, jotta tunnustuksellinen uskonnonopetus voitaisiin tuoda kouluihin; ja suoda kirkoille mahdollisuus rahoittaa puolueita.

Hän lupasi poistaa FSB:n (KGB:n) kanssa käytävän kaupan pakotelistalta.

Hän kutsui Australian naapurisaariensa keskitysleireille eristämiä pakolaisia "laittomiksi siirtolaisiksi" ja ilmoitti vastustavansa Yhdysvaltain tekemää sopimusta heidän vastaanottamisestaan.

Onkohan mitään järkeä.

Sain tänään käteeni neljäsluokkalaisen uskonnonkoepaperin. En voinut kuin "taivastella" ihmeissäni. Eka tehtävässä oli kymmenen väitettä, joihin oppilaan oli pitänyt vastata onko väite totta vai ei.

Tässä väitteet, joihin oppilaan tuli vastata:

1. Pietari kalasti koko yön ja sai silloin valtavan saaliin

2. Jeesus kutsui tavallisia miehiä oppilaikseen

3. Jeesuksen lähimpiin oppilaisiin kuului 20 miestä

4. Jeesukseen uskovia kutsuttiin kristityiksi

5. Apostolit liikkuivat tavallisesti kävellen

Uskonnonopetus remonttiin

Uskonnonopetuksesta keskusteleminen herättää tunteita ja keskustelua.

Kuuntelin kuinka yksi huolestunut vanhempi kyseli miksi hänen lapsella on koulussa kaksi uskontotuntia, mutta vain yksi historiasta! Sama halusi tietää moni muu vanhempi. Vastaukseni on se, että se on enemmän poliittinen kuin kasvatuksellinen päätös. Saatan erehtyä, mutta joka tapauksessa kannattaisi pohtia sitä miksi historian opetus on niin vähän. Jos itse ei arvosta oma historiansa niin kuka sen tekisi.

Uskonnonopetuksen lopettaminen

..tulee päivä päivältä yhä ajankohtaisemmaksi.

 

Islaminuskoisen väestön jatkuvasti lisääntyessä maassamme, tulevat myös uskonnonopetukseen liittyvät ongelmat yhä näkyvimmiksi. Kun ongelmia aiheuttaa joku tuttu ja turvallinen, olemme sille sokeita. Mutta kun aiheuttaja on joku meille ennalta vieras taho, tulevat jo olemassa olevat ongelmat meille itsellekin selvemmin näkyviksi.

--

 

Mikään ideologinen opetus ei millään muotoa voi kuulua valtion tehtäviin, joten jo uskonnonopetuksen lähtökohta on täysin absurdi.

Minkä tahdotte ihmisten tekevän teille, tehkää te heille. Mutta eri luokissa?

Lapseni aloittaa torstaina alakoulun. Keväällä hänet ilmoitettiin kouluun normaaliin tapaan paikanpäällä. Oli tehtävä valintoja muun muassa siitä, osallistuuko lapsi uskonnonopetukseen vai elämänkatsomustietoon. Ajatus oli, että uskonnon sijasta lapsi voi osallistua elämänkatsomustietoon.
 
Ennen kouluun ilmoittautumista selvisi kuitenkin, ettei lapsi voi osallistua elämänkatsomustietoon, koska hän on kirkon jäsen. Erotammeko siis lapsemme kirkosta, jotta vaihtoehtoja on enemmän kuin yksi? Eipä tullut edes mieleen, miten tällainen ”bugi” voi olla olemassa.

Mikä on se uskonto, joka pakottaa toiset vaihtamaan omansa, vaikka väkisin?

Tässä joulun aikana olen monesti tuumaillut, miksi Suomessa niin kovin loukataan jotain, toiseen uskontoon kuuluvaa. Loukkaantuminen liittyy erityisesti kristinuskoon liittyviin traditioihin, tapoihin toimia. Ei roomalaiskatoliseen uskoon, ei jehovantodistajiin tai lestadiolaisiin liittyen. Perustellaan, että islaminuskoiset loukkaantuvat. Miksi? Lasten joulujuhlista ja muut pyhien vietot (kristilliset), traditiot, joita suomalaisuuteen kuuluu. Uskonnon opetukseen liittyen. Alkaen jostain ja  päättyen, mihin? Muutoksiin.

Tämä ei ole meditaatiota

Niin, blogikirjoitushan tämä on. Mutta asia on kyllä otsikon mukaista. Lisäksi tämä jatkaa sarjaa, jossa muutama viikko sitten tulin lukeneeksi uskonnon oppikirjoja.

Toisessa blogissa on äiti, teologi päätynyt keskustelemaan ja lukemaan lapsensa uskonnon oppikirjasta (Tähti 6, uskonnon oppikirja 2015, Otava, sivu 67) seuraavanlaisen kohdan:

"Kokeile buddhalaista mietiskelyä 5-15 minuuttia. Yritä olla ajattelematta mitään.

Buddhalaista meditaatiota luterilaisessa uskonnonopetuksessa?

Peruskoulun kuudetta luokkaa käyvä poikani toi ihmeissään näytille uskonnon oppikirjansa (Tähti 6)  buddhalaisuutta koskevat sivut:"Täällä opetetaan jotain meditoimista!"

Arvelin ensin, että hän oli ylireagoinut, mutta näin siellä toden totta opetettiin "Kokeile kotona" otsikon alla: "Kokeile, kuinka onnistut buddhalaisessa mietiskelyssä. Mene lattialle mietiskelyasentoon ja laita kädet syliin (katso kuvaa). Yritä 15 minuutin ajan tyhjentää mielesi kaikista ajatuksista."

Pitääkö uskontoa opettaa kouluissa?

Ajauduin tuossa muutama viikko sitten keskusteluun, jossa kovasti taas vakuutettiin, että normaalissa ev.lut. uskonnonopetuksessa kyllä käsitellään muita uskontoja ja maailmankatsomuksia niin, että koululaiset saavat niistä hyvän käsityksen.

Perjantaina 13.11.2015 raahauduin töiden jälkeen kirjastoon ja kun en löytänyt etsimiäni kirjoja, tuli mieleeni viettää siellä vähän aikaa kuten olen tehnyt niin usein lapsesta lähtien ja sitten tuli mieleeni katsella niitä uskonnon oppikirjoja. Siinä meni muutama tunti.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä